PISMP BC SEM 6: BCNB3152 数码创新教学
1. Menjelaskan konsep-konsep berkaitan inovasi melalui penyampaian idea dengan terang dan berkesan secara lisan dan bertulis. (C2, A2, PLO1, PLO4, CS3)
2. Mengaplikasikan model pembelajaran trialogical dalam aktiviti pembangunan projek atau aktiviti pengajaran dan pembelajaran. (C3, A1, PLO2)
3. Menghasilkan inovasi berasaskan masalah pengajaran dan pembelajaran untukt ujuan pemasaran. (C6, A3, PLO2, PLO7, CS3, KK1)
4. Menilai penciptaan inovasi dan impaknya terhadap kualiti pengajaran dan pembelajaran dengan mencadangkan idea dan penyelesaian alternatif. (C5, A3, PLO1, PLO3,CTPS3)
1. 以书面语和口语说明创新概念
2. 运用三元交互学习模式进行创设活动或教学活动
3. 以创新方法解决教学难题,并以市场传销为依据
4. 评价创新产品及其对素质教学的影响并提出想法与可能选择
课程内容:
1. 创新概念与过程(3小时)
• 创新的定义与概念
• 创新过程
• 教育创新模式
• 影响创新的因素
• 创新的接纳
• 创新版权
2. 三元交互学习介绍(Pembelajaran Trialogical)(5小时)
• 三元交互学习思维概念
• 三元交互学习模式
—— 显性化目的和要求
—— 框架
—— 草稿与版本控制
—— 检讨和反思
—— 完成和规定
—— 重复使用
• 三元交互学习的工具
• 教师的三元交互学习模式
• 自创三元交互学习活动
3. 建立理念 (3小时)
• 分析需求和要求
• 运用建立理念工具
• 确定与选择活动计划
• 编拟计划书
报告:计划书
4. 计划与开展创新教学(3小时)
• 选择方法与策略
• 开展创新计划
• 修订、试验与改进
5. 创新教学计划的实施 (3小时)
• 实施创新教学
• 评价创新教学进展
• 评价创新教学的有效性与改进的可能性
• 数据收集与建立文件库
6. 促销创新产品(3小时)
• 企业创新
• 创新展览与创新研讨会
7. 评价创新教学计划(3小时)
• 评价创新概念
• 评价元素与评价标准
主要参考书目:
1)Tan, S.C. (2014) Knowledge creation in education: Education innovation series. Singapore: Springer.
2)Johnson, S., (2013). Digital tools for teaching: 30 e-tools for collaborating, creating, and publishing across the curriculum.Maupin House Pub.
3)Mesquita, A. (Ed.). (2011). Technology for creativity and innovation. IGI GLOBAL
附加参考书目:
1)Buku Panduan Kreativiti dan Inovasi: Elemen Merentas Kurikulum Dalam KSSR. (2012). Cetakan Ketiga, Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia.
2)Yang, D. (2013). Understanding and Profiting from Intellectual Property: Strategies Across Borders (2nded.) UK: Palgrave Macmillan.
3)Stim, R. (201 ). Patent, Copyright and Trademark: An Intellectual Property Desk Reference (13th ed.). USA.
4)The NMC Horizon Report: 2014 K-12 Edition. (2014). The New Media Consortium.
1. Menjelaskan konsep-konsep berkaitan inovasi melalui penyampaian idea dengan terang dan berkesan secara lisan dan bertulis. (C2, A2, PLO1, PLO4, CS3)
2. Mengaplikasikan model pembelajaran trialogical dalam aktiviti pembangunan projek atau aktiviti pengajaran dan pembelajaran. (C3, A1, PLO2)
3. Menghasilkan inovasi berasaskan masalah pengajaran dan pembelajaran untukt ujuan pemasaran. (C6, A3, PLO2, PLO7, CS3, KK1)
4. Menilai penciptaan inovasi dan impaknya terhadap kualiti pengajaran dan pembelajaran dengan mencadangkan idea dan penyelesaian alternatif. (C5, A3, PLO1, PLO3,CTPS3)
1. 以书面语和口语说明创新概念
2. 运用三元交互学习模式进行创设活动或教学活动
3. 以创新方法解决教学难题,并以市场传销为依据
4. 评价创新产品及其对素质教学的影响并提出想法与可能选择
课程内容:
1. 创新概念与过程(3小时)
• 创新的定义与概念
• 创新过程
• 教育创新模式
• 影响创新的因素
• 创新的接纳
• 创新版权
2. 三元交互学习介绍(Pembelajaran Trialogical)(5小时)
• 三元交互学习思维概念
• 三元交互学习模式
—— 显性化目的和要求
—— 框架
—— 草稿与版本控制
—— 检讨和反思
—— 完成和规定
—— 重复使用
• 三元交互学习的工具
• 教师的三元交互学习模式
• 自创三元交互学习活动
3. 建立理念 (3小时)
• 分析需求和要求
• 运用建立理念工具
• 确定与选择活动计划
• 编拟计划书
报告:计划书
4. 计划与开展创新教学(3小时)
• 选择方法与策略
• 开展创新计划
• 修订、试验与改进
5. 创新教学计划的实施 (3小时)
• 实施创新教学
• 评价创新教学进展
• 评价创新教学的有效性与改进的可能性
• 数据收集与建立文件库
6. 促销创新产品(3小时)
• 企业创新
• 创新展览与创新研讨会
7. 评价创新教学计划(3小时)
• 评价创新概念
• 评价元素与评价标准
主要参考书目:
1)Tan, S.C. (2014) Knowledge creation in education: Education innovation series. Singapore: Springer.
2)Johnson, S., (2013). Digital tools for teaching: 30 e-tools for collaborating, creating, and publishing across the curriculum.Maupin House Pub.
3)Mesquita, A. (Ed.). (2011). Technology for creativity and innovation. IGI GLOBAL
附加参考书目:
1)Buku Panduan Kreativiti dan Inovasi: Elemen Merentas Kurikulum Dalam KSSR. (2012). Cetakan Ketiga, Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia.
2)Yang, D. (2013). Understanding and Profiting from Intellectual Property: Strategies Across Borders (2nded.) UK: Palgrave Macmillan.
3)Stim, R. (201 ). Patent, Copyright and Trademark: An Intellectual Property Desk Reference (13th ed.). USA.
4)The NMC Horizon Report: 2014 K-12 Edition. (2014). The New Media Consortium.