-->

Type something and hit enter

Translate


On
Contoh Karangan UPSR

Tulis sebuah karangan yang bertajuk, " Cita-cita Saya ".

Setiap orang tentu mempunyai cita-cita. Ada yang ingin menjadi doktor, peguam, guru dan sebagainya. Cita-cita saya ialah menjadi seorang guru.

Kalau ingin menjadi seorang guru, kita hendaklah mendapat ijazah pendidikan di institusi perguruan terlebih dahulu. Untuk mencapai hasrat itu, saya akan berusaha bersungguh-sungguh supaya lulus dalam semua mata pelajaran.

Menjadi seorang guru bukanlah mudah. Guru perlu mengajar ramai murid dan menjadikan sesuatu pelajaran menarik supaya murid-murid berminat dalam pelajaran itu.

Saya ingin menjadi guru kerana dapat berbakti kepada masyarakat dan negara. Saya bercita-cita untuk mendidik anak-anak supaya mereka pandai menulis, membaca dan mengira. Saya juga mahu mereka berjaya dalam pelajaran dan menjadi insan yang berguna.

Sekiranya cita-cita saya tercapai, saya akan menjalankan tugas dengan penuh tanggungjawab. Saya akan mengadakan kelas tambahan percuma untuk membimbing murid-murid yang lemah dalam pelajaran.
Pendidikan sangat penting kepada kita. Oleh itu, saya hendak rajin belajar untuk mencapai cita-cita saya apabila dewasa kelak.

* Rujuk buku teks halaman ke-45
* UPSR 2008

Kosa Kata :
1. berbakti = berbuat bakti kepada, setia kepada
2. hasrat = harapan
3. ijazah = sijil akuan kolej atau universiti
4. kelak = nanti
5. menarik = memikat

Latihan 6 :

Tulis sebuah karangan yang bertajuk, " Hobi Saya ".

Rangka Karangan :

Pendahuluan :
- ramai orang - hobi - seperti - paling suka - bermain bola keranjang

Isi 1 :
- sejak kecil - selalu bersama bapa - gelanggang - diajar - lama-kelamaan

Isi 2 :
- mewakili sekolah - pertandingan - peringkat negeri - pasukan - hadiah

Isi 3 :
- lapang - bermain - kawan-kawan - gelanggang - berhampiran - rumah

Penutup :
- dapat menjadikan otas - cerdas - badan - sihat - berkenalan - kawan baru

Back to Top