-->

Type something and hit enter

Translate


On
Contoh Karangan UPSR

Satu Kebakaran

            Pada suatu malam , saya sedang membuat kerja sekolah di rumah . Tiba-tiba saya terdengar orang menjerit-jerit , " Tolong ! Tolong ! Api ! Api ! ."

            Saya membuka tingkap untuk melihat apa sudah berlaku . Saya dapati sebuah rumah yang berhampiran dengan rumah saya telah dijilat api . Dengan serta merta saya berkerja ke tempat kebakaran itu . Ramai penghuni telah membawa air dalam baldi unuk memadamkan api , tetapi tidak berjaya .

            Angin bertiup kencang dan api semakin marak . Tidak lama kemudian , sebuah kereta bomba pun tibalah . Ahli-ahli bomba lalu mula memadamkan api . Mereka memancutkan air ke rumah yang terbakar itu . Sebentar kemudian api pun padamlah .

            Dalam kebakaran itu , rumah yang bertingkat dua itu sudah musnah . Mujurah tiada sesiapa yang terkorban atau cedera . Kononnya , kebakaran itu adalah berpunca dari kanak-kanak yang bermain dengan mancis api .
backani.gif (9686 bytes)
Back to Top