-->

Type something and hit enter

Translate


On
PISMP BC SEM 4: PRKA3012 Perancangan Pengajaran dan Pembelajaran 教学计划
(统一课程,中央编订)

Pada akhir kursus ini pelajar dapat:
1. Membincangkan komponen-komponen penting dalam rancangan pengajaran dan pembelajaran. (C2, A2,LO1)
2. Menghasilkan rancangan pengajaran harian berdasarkan Dokumen Standard Kurikulum semasa dan membentang kepada kelas.(C3,A4,LO4, CS3)
3. Menganalisis simulasi pengajaran mikro dalam kumpulan (C4,A5,LO3, CTPS1)
4. Menilai pengajaran makro yang telah dilaksanakan melalui penilaian rakan sebaya.(C5,A3,LO3, CTPS2)
5. Mereka cipta aktiviti pengajaran harian menggunakan strategi Komuniti Pembelajaran Profesional (PLC) berbantukan pelbagai sumber dari internet(C6,LO6,LL1)

1. 讨论教学计划的主要内容。
2. 根据小学课程标准拟定教学计划并在班上呈报。
3. 分析组别的微格教学。
4. 通过伙伴互动交流进行宏观教学评鉴。
5. 通过各种资源,以教师专业学习共同体策略(PLC)设计每日教与学活动。

1. Perancangan Pengajaran dan Pembelajaran 教学计划(3小时)
• 教学概念
• 学年计划,学期计划,每周计划
• 教学计划的内容
- 主题/题目
- 技能/焦点
- 学生旧有经验
- 内容标准
- 学习标准
- 学习成果
- 校本评估
- 高层次思维技能(KBAT)
ᴏ I think
ᴏ 惯性思维 (Habit Of Minds/HOM)
ᴏ 思维技能(KBKK)
- 跨课程元素
- 道德价值的灌输
- 资源/教具
- 其他必修科的项目

2. Pengajaran Mikro 微格教学 (6小时)
• 概念
• 目标
• 特征
• 意义
• 各类技能
- 导入
- 黑板的应用
- 激发学习技巧
- 提问技巧
- 巩固技巧
- 讲解技巧
- 应用教具的技巧
- 结束技巧
• 微格教学辅导表格

3. Pengajaran Makro 宏观教学(12小时)
• 概念
• 目标
• 意义
• 原则
• 设计每日教学计划
• 宏观教学计划的实践
- 准备阶段
ᴏ 观察
ᴏ 分析
- 想象阶段
ᴏ 激发想象
ᴏ 综合想象
- 发展阶段
ᴏ 改进
ᴏ 评鉴
- 行动阶段
ᴏ 实施
ᴏ 持续性行动
*教学的实施有赖于科系和主修科目
• 过程
- 教学前
- 教学进行中
- 教学后
• 伙伴教学
• 模范教学

4. Profesionalisme Guru 教师专业 (3小时)
• 概念
• 宗旨
• 意义
• 专业实践
- 反思
- 反思记录
- 档案记录
• 教师素质
- 态度和品德
- 人际交往和内省
- 廉正和责任感
- 专业关系
- 沟通
- 协作
- 教师专业道德

5. Komuniti Pembelajaran Profesional / Profesional Learning Communities (PLC) 教师专业学习共同体 (6小时)

• 概念
• 原则
• 宗旨
• 目标
• 策略
-反思性对话(Dialog Reflektif )
-互动学习(De- Privatisation of Practise)
o 观摩学习
Jelajah Pembelajaran (Learning Walk)
o 同伴辅导
Bimbingan Rakan Sebaya
(Peer Coaching)
o 教师集体商讨并设计教案
Belajar menggunakan Rancangan Pengajaran Harian (Lesson Study)
o 教师交流环节
Sesi Perkongsian Guru (Teacher Sharing Sessions)
- 集体探讨学生学习
(Fokus Secara Kolektif Terhadap Pembelajaran Murid)
- 协作(Kolaborasi)
- 共同遵守的行为准则和道德价值
(Norma Dan Nilai dikongsi Bersama)

主要参考书:

Cerbin,B.(2011) Lesson Study: Using Classroom Inquiry to improve Teaching and Learning in Higher Education. Virginia:Stylus Publishing.

Richards, J.C.& Farell,T.S.C. (2011). Practice Teaching: A Reflective Approach. USA: Cambridge University Press

Spencer, P.(2011). Surviving Your Teaching Practice. UK: Open University Press

附加参考书:
Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia (nd) Teacher’s Guidebook English Language

Bahagian Pendidikan Guru. Kementerian Pelajaran Malaysia. Garis Panduan Amalan Profesional. PISMP.

Bahagian Pendidikan Guru.Kementerian Pelajaran Malaysia Komuniti Pembelajaran Profesional (PLC). Strategi 2: Amalan Penswastaan.

Cetin Saban (2013). The effect of micro-teaching applications that are used in teaching practise course on classroom management self- efficacy convictions of students. International Journal of Academic Research. (Jul 2013), Vol. 5 Issue 4, p375-379. 5p. DOI:10.7813/2075-4124.2013/5-4/B.55

Cohen,L., Manion, L., &Morrison,K.(2010). A Guide to Teaching Practise.paperback 5th edition. London : Routledge

Fernandez, C. & Yoshida, M. (2004). Lesson Study: A Japanese Approach to improving Mathematics teaching and learning. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Inc. Publishers.

Lakshmi, M.J. & Digumarti Bhaskara Rao. (2009). Microteaching and Prospective Teachers. New Delhi:Sachin Printers.

Mohd Fadzil Mohd Salleh (2013). Modul Amalan Profesional. Kangar: IPG Kampus Perlis.

Mohd Fu'ad Sam, Naemas Taib & Mohd Hilmi Razak (2014). Praktikum di Sekolah: Realiti Menuju Profesionalisme. Puchong: Penerbitan Multimedia Sdn Bhd.

Parkay, F.W. & Stanford B. H.(2004). Becoming a teacher (6th Ed.). Boston: Allyn and Bacon
Back to Top