-->

Type something and hit enter

Translate


On
PISMP SEM 3: EDUP3033 Murid dan Pembelajaran

1. Konsep pengajaran dan pembelajaran
=Pengertian pengajaran dan pembelajaran
=Prinsip-prinsip pembelajaran

2. Proses pembelajaran
=Kesediaan belajar
=Persepsi dan penanggapan
=Ingatan dan Lupaan
=Pemindahan pembelajaran
=Implikasi proses pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran

3. Perbezaan individu dan pembelajaran
=Aspek-aspek perbezaan individu

    Fizikal
    Kognitif
    Sosio emosi
    Latar belakang murid
    Murid berkeperluan pendidikan khas

=Kecerdasan

    Teori kecerdasan Sternberg
    Teori kecerdasan pelbagai Howard Gardner
    Teori kecerdasan emosi Goleman

=Implikasi perbezaan individu terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk murid berkeperluan pendidikan khas

4.      Perbezaan individu dan pembelajaran
=Gaya kognitif

    Field dependent/Field independent
    Habits of mind

=Gaya pembelajaran

    Dunn &Dunn
    Model Kolb
    Honey & Mumford

=Implikasi perbezaan individu terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk murid berkeperluan pendidikan khas

5.      Teori-teori pembelajaran
=Teori pembelajaran behaviouris

    Pavlov
    Thorndike
    Skinner

=Teori pembelajaran kognitif

    Kohler
    Piaget
    Gagne
    Ausubel

=Teori pembelajaran konstruktivis

    Piaget
    Vygotsky

=Implikasi teori-teori pembelajaran

    Implikasi teori-teori pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk kanak-kanak berkeperluan pendidikan khas


6.      Teori-teori pembelajaran
=Teori pembelajaran sosial

    Albert Bandura

=Teori pembelajaran humanistic

    Carl Rogers
    Maslow

=Implikasi teori-teori pembelajaran

    Implikasi teori-teori pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk kanak-kanak berkeperluan pendidikan khas


7.      Model-model pengajaran
=Model pemprosesan maklumat
=Model Behavioural
=Model Sosial
=Model Personal
=Implikasi model-model pengajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran

8.      Pendekatan, strategi pengajaran dan kaedah pengajaran
=Pendekatan pengajaran

    Pendekatan Induktif
    Pendekatan Deduktif
    Pendekatan Bersepadu
    Pendekatan Tematik

=Strategi pengajaran

    Strategi berpusatkan guru
    Strategi berpusatkan murid
    Strategi berpusatkan bahan
    Strategi berpusatkan tugasan

=Kaedah pengajaran

    Sumbangsaran
    Perbincangan
    Belajar sambil bermain
    Demonstrasi
    Simulasi
    Main peranan
    Penyelesaian masalah

=Modifikasi kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran untuk kanak-kanak berkeperluan pendidikan khas

9.      Pedagogi masa kini
=Kerangka kemahiran pedagogi

    Kemahiran pembelajaran dan inovasi
    Kemahiran maklumat, media dan teknologi
    Kemahiran kehidupan dan kerjaya

=Ciri-ciri pedagogi masa kini

    Komunikasi dan kolaborasi
    Literasi Teknologi, Maklumat dan Komunikasi (TMK)
    Kemahiran berfikir aras tinggi
    Penyelesaian masalah
    Pembelajaran berasaskan projek
    Kreativiti dan inovasi
    Pembelajaran konstektual

=Kaedah dan teknik pengajaran masa kini

    Flipped Classroom
    Blended learning
    Project Based Learning
    Problem Based Learning
    Inquiry Based Education

=Implikasi pedagogi masa kini dalam pengajaran dan pembelajaran

10.   Motivasi dan pembelajaran
=Perspektif Behavioris
=Perspektif Kognitivis
=Perspektif Humanistik
=Implikasi motivasi terhadap pengajaran dan pembelajaran


EDUP3033 Murid dan Pembelajaran
Back to Top