PISMP SEM 3: EDUP3033 Murid dan Pembelajaran
1. Konsep pengajaran dan pembelajaran
=Pengertian pengajaran dan pembelajaran
=Prinsip-prinsip pembelajaran
2. Proses pembelajaran
=Kesediaan belajar
=Persepsi dan penanggapan
=Ingatan dan Lupaan
=Pemindahan pembelajaran
=Implikasi proses pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran
3. Perbezaan individu dan pembelajaran
=Aspek-aspek perbezaan individu
Fizikal
Kognitif
Sosio emosi
Latar belakang murid
Murid berkeperluan pendidikan khas
=Kecerdasan
Teori kecerdasan Sternberg
Teori kecerdasan pelbagai Howard Gardner
Teori kecerdasan emosi Goleman
=Implikasi perbezaan individu terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk murid berkeperluan pendidikan khas
4. Perbezaan individu dan pembelajaran
=Gaya kognitif
Field dependent/Field independent
Habits of mind
=Gaya pembelajaran
Dunn &Dunn
Model Kolb
Honey & Mumford
=Implikasi perbezaan individu terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk murid berkeperluan pendidikan khas
5. Teori-teori pembelajaran
=Teori pembelajaran behaviouris
Pavlov
Thorndike
Skinner
=Teori pembelajaran kognitif
Kohler
Piaget
Gagne
Ausubel
=Teori pembelajaran konstruktivis
Piaget
Vygotsky
=Implikasi teori-teori pembelajaran
Implikasi teori-teori pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk kanak-kanak berkeperluan pendidikan khas
6. Teori-teori pembelajaran
=Teori pembelajaran sosial
Albert Bandura
=Teori pembelajaran humanistic
Carl Rogers
Maslow
=Implikasi teori-teori pembelajaran
Implikasi teori-teori pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk kanak-kanak berkeperluan pendidikan khas
7. Model-model pengajaran
=Model pemprosesan maklumat
=Model Behavioural
=Model Sosial
=Model Personal
=Implikasi model-model pengajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran
8. Pendekatan, strategi pengajaran dan kaedah pengajaran
=Pendekatan pengajaran
Pendekatan Induktif
Pendekatan Deduktif
Pendekatan Bersepadu
Pendekatan Tematik
=Strategi pengajaran
Strategi berpusatkan guru
Strategi berpusatkan murid
Strategi berpusatkan bahan
Strategi berpusatkan tugasan
=Kaedah pengajaran
Sumbangsaran
Perbincangan
Belajar sambil bermain
Demonstrasi
Simulasi
Main peranan
Penyelesaian masalah
=Modifikasi kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran untuk kanak-kanak berkeperluan pendidikan khas
9. Pedagogi masa kini
=Kerangka kemahiran pedagogi
Kemahiran pembelajaran dan inovasi
Kemahiran maklumat, media dan teknologi
Kemahiran kehidupan dan kerjaya
=Ciri-ciri pedagogi masa kini
Komunikasi dan kolaborasi
Literasi Teknologi, Maklumat dan Komunikasi (TMK)
Kemahiran berfikir aras tinggi
Penyelesaian masalah
Pembelajaran berasaskan projek
Kreativiti dan inovasi
Pembelajaran konstektual
=Kaedah dan teknik pengajaran masa kini
Flipped Classroom
Blended learning
Project Based Learning
Problem Based Learning
Inquiry Based Education
=Implikasi pedagogi masa kini dalam pengajaran dan pembelajaran
10. Motivasi dan pembelajaran
=Perspektif Behavioris
=Perspektif Kognitivis
=Perspektif Humanistik
=Implikasi motivasi terhadap pengajaran dan pembelajaran
EDUP3033 Murid dan Pembelajaran
1. Konsep pengajaran dan pembelajaran
=Pengertian pengajaran dan pembelajaran
=Prinsip-prinsip pembelajaran
2. Proses pembelajaran
=Kesediaan belajar
=Persepsi dan penanggapan
=Ingatan dan Lupaan
=Pemindahan pembelajaran
=Implikasi proses pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran
3. Perbezaan individu dan pembelajaran
=Aspek-aspek perbezaan individu
Fizikal
Kognitif
Sosio emosi
Latar belakang murid
Murid berkeperluan pendidikan khas
=Kecerdasan
Teori kecerdasan Sternberg
Teori kecerdasan pelbagai Howard Gardner
Teori kecerdasan emosi Goleman
=Implikasi perbezaan individu terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk murid berkeperluan pendidikan khas
4. Perbezaan individu dan pembelajaran
=Gaya kognitif
Field dependent/Field independent
Habits of mind
=Gaya pembelajaran
Dunn &Dunn
Model Kolb
Honey & Mumford
=Implikasi perbezaan individu terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk murid berkeperluan pendidikan khas
5. Teori-teori pembelajaran
=Teori pembelajaran behaviouris
Pavlov
Thorndike
Skinner
=Teori pembelajaran kognitif
Kohler
Piaget
Gagne
Ausubel
=Teori pembelajaran konstruktivis
Piaget
Vygotsky
=Implikasi teori-teori pembelajaran
Implikasi teori-teori pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk kanak-kanak berkeperluan pendidikan khas
6. Teori-teori pembelajaran
=Teori pembelajaran sosial
Albert Bandura
=Teori pembelajaran humanistic
Carl Rogers
Maslow
=Implikasi teori-teori pembelajaran
Implikasi teori-teori pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk kanak-kanak berkeperluan pendidikan khas
7. Model-model pengajaran
=Model pemprosesan maklumat
=Model Behavioural
=Model Sosial
=Model Personal
=Implikasi model-model pengajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran
8. Pendekatan, strategi pengajaran dan kaedah pengajaran
=Pendekatan pengajaran
Pendekatan Induktif
Pendekatan Deduktif
Pendekatan Bersepadu
Pendekatan Tematik
=Strategi pengajaran
Strategi berpusatkan guru
Strategi berpusatkan murid
Strategi berpusatkan bahan
Strategi berpusatkan tugasan
=Kaedah pengajaran
Sumbangsaran
Perbincangan
Belajar sambil bermain
Demonstrasi
Simulasi
Main peranan
Penyelesaian masalah
=Modifikasi kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran untuk kanak-kanak berkeperluan pendidikan khas
9. Pedagogi masa kini
=Kerangka kemahiran pedagogi
Kemahiran pembelajaran dan inovasi
Kemahiran maklumat, media dan teknologi
Kemahiran kehidupan dan kerjaya
=Ciri-ciri pedagogi masa kini
Komunikasi dan kolaborasi
Literasi Teknologi, Maklumat dan Komunikasi (TMK)
Kemahiran berfikir aras tinggi
Penyelesaian masalah
Pembelajaran berasaskan projek
Kreativiti dan inovasi
Pembelajaran konstektual
=Kaedah dan teknik pengajaran masa kini
Flipped Classroom
Blended learning
Project Based Learning
Problem Based Learning
Inquiry Based Education
=Implikasi pedagogi masa kini dalam pengajaran dan pembelajaran
10. Motivasi dan pembelajaran
=Perspektif Behavioris
=Perspektif Kognitivis
=Perspektif Humanistik
=Implikasi motivasi terhadap pengajaran dan pembelajaran
EDUP3033 Murid dan Pembelajaran