PISMP SEM 3: EDUP3043 Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku
Pada akhir kursus ini pelajar dapat:
Kerangka Kursus:
1. Pengurusan Bilik Darjah
• Konsep pengurusan bilik darjah
• Ciri-ciri guru yang efektif dalam pengurusan bilik darjah
- Kualiti peribadi
- Kompetensi pengajaran dan pembelajaran
- Penghayatan budaya penyayang
2. Peranan Guru dalam Pengurusan Bilik Darjah
• Persekitaran pembelajaran yang kondusif untuk murid
- Persekitaran fizikal
- Persekitaran psikososial
- Peraturan dan rutin bilik darjah
• Pengurusan sumber maklumat murid
3. Membina Hubungan yang Positif di dalam Bilik Darjah
• Kepentingan membina hubungan yang positif
• Faktor-faktor mempengaruhi hubungan yang positif antara guru dan murid
• Strategi membina hubungan positif guru-murid
• Dinamika bilik darjah
4. Model Pengurusan Disiplin Bilik Darjah
• Konsep disiplin bilik darjah
• Model-model Pengurusan Disiplin
- Model Disiplin Asertif Canter
- Model Akibat Logikal Dreikurs
- Model Pengurusan Kelompok Kounin
- Model Pengurusan Bilik darjah Thomas Gordon
- Model Beyond Discipline Alfie Kohn
5. Pengurusan Bilik Darjah Inklusif yang Melibatkan Murid Berkeperluan khas
• Masalah Kecacatan Fizikal
• Masalah Penglihatan
• Masalah Pendengaran
• Masalah Pembelajaran
• Autisitik
• Lewat Perkembangan
• Hiperaktif
• Pintar Cerdas
6. Pengurusan Tingkahlaku Bermasalah dalam Bilik Darjah
• Jenis-jenis tingkah laku bermasalah
• Punca tingkah laku bermasalah
• Tindakan guru dalam menguruskan tingkah laku bermasalah
• Halangan dalam menguruskan tingkah laku bermasalah
7. Intervensi Menangani Tingkah Laku Bermasalah
• Teknik Modifikasi Tingkah Laku
• Kemahiran-kemahiran Asas Bimbingan dan Kaunseling Sekolah Rendah
• Terapi bermain
• Terapi bercerita
• Terapi seni
• Terapi muzik
8. Pelan Pengurusan Bilik Darjah
• Membina Pelan Pengurusan Bilik Darjah yang Efektif secara Kreatif dan Inovatif
• Halangan dalam Pengurusan Bilik Darjah
Kaedah dan Jenis Pentaksiran
Kerja Kursus : 50%
Peperiksaan Akhir : 50%
Rujukan Asas
Rujukan Tambahan
Pada akhir kursus ini pelajar dapat:
- Menjelaskan secara mendalam konsep pengurusan bilik darjah dan tingkah laku yang berkesan.
- Membincangkan dengan kritis peranan guru dalam menguruskan persekitaran pembelajaran yang kondusif dan membina hubungan yang positif di dalam bilik darjah aliran perdana dan inklusif
- Menganalisis isu-isu semasa berkaitan tingkah laku bermasalah di dalam bilik darjah dengan merujuk pelbagai sumber yang relevan
- Memilih model pengurusan disiplin dan intervensi yang sesuai bagi menangani tingkah laku bermasalah di dalam bilik darjah
- Membina pelan pengurusan bilik darjah yang efektif secara kreatif dan inovatif
Kerangka Kursus:
1. Pengurusan Bilik Darjah
• Konsep pengurusan bilik darjah
• Ciri-ciri guru yang efektif dalam pengurusan bilik darjah
- Kualiti peribadi
- Kompetensi pengajaran dan pembelajaran
- Penghayatan budaya penyayang
2. Peranan Guru dalam Pengurusan Bilik Darjah
• Persekitaran pembelajaran yang kondusif untuk murid
- Persekitaran fizikal
- Persekitaran psikososial
- Peraturan dan rutin bilik darjah
• Pengurusan sumber maklumat murid
3. Membina Hubungan yang Positif di dalam Bilik Darjah
• Kepentingan membina hubungan yang positif
• Faktor-faktor mempengaruhi hubungan yang positif antara guru dan murid
• Strategi membina hubungan positif guru-murid
• Dinamika bilik darjah
4. Model Pengurusan Disiplin Bilik Darjah
• Konsep disiplin bilik darjah
• Model-model Pengurusan Disiplin
- Model Disiplin Asertif Canter
- Model Akibat Logikal Dreikurs
- Model Pengurusan Kelompok Kounin
- Model Pengurusan Bilik darjah Thomas Gordon
- Model Beyond Discipline Alfie Kohn
5. Pengurusan Bilik Darjah Inklusif yang Melibatkan Murid Berkeperluan khas
• Masalah Kecacatan Fizikal
• Masalah Penglihatan
• Masalah Pendengaran
• Masalah Pembelajaran
• Autisitik
• Lewat Perkembangan
• Hiperaktif
• Pintar Cerdas
6. Pengurusan Tingkahlaku Bermasalah dalam Bilik Darjah
• Jenis-jenis tingkah laku bermasalah
• Punca tingkah laku bermasalah
• Tindakan guru dalam menguruskan tingkah laku bermasalah
• Halangan dalam menguruskan tingkah laku bermasalah
7. Intervensi Menangani Tingkah Laku Bermasalah
• Teknik Modifikasi Tingkah Laku
• Kemahiran-kemahiran Asas Bimbingan dan Kaunseling Sekolah Rendah
• Terapi bermain
• Terapi bercerita
• Terapi seni
• Terapi muzik
8. Pelan Pengurusan Bilik Darjah
• Membina Pelan Pengurusan Bilik Darjah yang Efektif secara Kreatif dan Inovatif
• Halangan dalam Pengurusan Bilik Darjah
Kaedah dan Jenis Pentaksiran
Kerja Kursus : 50%
Peperiksaan Akhir : 50%
Rujukan Asas
- Charles, C.M. (2010). Building Classroom Discipline. (10thed.). NewYork: Allyn and Bacon.
- Jones, R. N. (2013). Introduction to Counselling Skills (4th ed.) London: Sage Publication Ltd.
- Roth, J. (2015). Classroom Management for Successful Instruction .Huntington Beach. Shell Education.
Rujukan Tambahan
- Evertson, C.M. & Emmer, E.T. (2012). Classroom Management for Elementary Teachers . (9th ed). New Jersey. Pearson.
- Charles, C.M.(2008). Today’s Best Classroom Management Strategies: Paths to Positive Discipline. NewYork: Allyn and Bacon.
- Goh Swee Chiew. (2007). Classroom Management: Creating Positive Learning Environments. Australia : Pearson Prentice Hall
- Haliza Hamzah, Joy N. Samuel. (2014). Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkahlaku: Shah Alam : Oxford Fajar Sdn. Bhd.
- Hardin,C.J.(2011). Effective classroom management: Models and Strategies for Today’s classrooms.(3rd ed.).New Jersey: Pearson Educational Ltd.
- Kottler, J.A . (2006) . Counselling Skills for Teachers (2nd ed.). London: Sage Publications
- Malchiodi, C.A. (2013). Creative Arts and Play Therapy for Attachment Problems. New York: Guilford.
- Myint Swe Khine, Lourdusamy,A., Quek, C. L. & Wong, F.L.(eds).(2005). Classroom Management. Singapore: Pearson Prentice Hall.