-->

Type something and hit enter

Translate


On
PISMP SEM 3: EDUP3043 Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku

Pada akhir kursus ini  pelajar dapat:

  1. Menjelaskan secara mendalam konsep pengurusan bilik darjah dan tingkah laku yang berkesan.
  2. Membincangkan   dengan   kritis   peranan   guru   dalam   menguruskan   persekitaran pembelajaran yang kondusif dan  membina hubungan yang positif di dalam bilik darjah aliran  perdana dan inklusif
  3. Menganalisis isu-isu semasa berkaitan tingkah laku bermasalah di dalam bilik darjah dengan merujuk pelbagai sumber yang relevan
  4. Memilih model pengurusan disiplin dan intervensi yang sesuai bagi menangani tingkah laku bermasalah di dalam bilik darjah
  5. Membina pelan pengurusan bilik darjah yang efektif secara kreatif dan inovatif


Kerangka Kursus:

1.     Pengurusan Bilik Darjah
•      Konsep pengurusan bilik darjah
Ciri-ciri guru yang efektif dalam pengurusan bilik darjah
-      Kualiti peribadi
- Kompetensi pengajaran dan pembelajaran
-      Penghayatan budaya penyayang

2.    Peranan Guru dalam Pengurusan Bilik Darjah
Persekitaran pembelajaran yang kondusif untuk murid
-      Persekitaran fizikal
-      Persekitaran psikososial
-      Peraturan dan rutin bilik darjah
•      Pengurusan sumber maklumat murid

3.    Membina Hubungan yang Positif di dalam Bilik Darjah
•      Kepentingan membina hubungan yang positif
Faktor-faktor mempengaruhi hubungan yang positif antara guru dan murid
•      Strategi membina hubungan positif guru-murid
•      Dinamika bilik darjah

4.    Model Pengurusan Disiplin Bilik Darjah
•        Konsep disiplin bilik darjah
•        Model-model Pengurusan Disiplin
-        Model Disiplin Asertif Canter
-        Model Akibat Logikal Dreikurs
-        Model Pengurusan Kelompok Kounin
-        Model Pengurusan Bilik darjah Thomas Gordon
-        Model Beyond Discipline Alfie Kohn

5.     Pengurusan Bilik Darjah Inklusif yang Melibatkan Murid Berkeperluan khas
•      Masalah Kecacatan Fizikal
•      Masalah Penglihatan
•      Masalah Pendengaran
•      Masalah Pembelajaran
•      Autisitik
•      Lewat Perkembangan
•      Hiperaktif
•      Pintar Cerdas

6.     Pengurusan Tingkahlaku Bermasalah dalam  Bilik Darjah
•      Jenis-jenis tingkah laku bermasalah
•      Punca  tingkah laku bermasalah
•      Tindakan guru dalam menguruskan tingkah laku bermasalah
Halangan dalam menguruskan tingkah laku bermasalah

7.     Intervensi Menangani  Tingkah Laku Bermasalah
•      Teknik Modifikasi Tingkah Laku
•      Kemahiran-kemahiran  Asas Bimbingan dan Kaunseling Sekolah Rendah
•      Terapi bermain
•      Terapi bercerita
•      Terapi seni
•      Terapi muzik

8.  Pelan Pengurusan Bilik Darjah
•      Membina  Pelan  Pengurusan     Bilik  Darjah  yang Efektif secara Kreatif dan Inovatif
•      Halangan dalam Pengurusan Bilik Darjah

Kaedah dan Jenis Pentaksiran
Kerja Kursus             :   50%
Peperiksaan Akhir      :   50%

Rujukan Asas          

  1. Charles, C.M. (2010). Building Classroom Discipline. (10thed.). NewYork: Allyn and Bacon.
  2. Jones, R. N. (2013). Introduction to Counselling Skills (4th ed.) London: Sage Publication Ltd.
  3. Roth, J. (2015). Classroom Management for Successful Instruction .Huntington Beach. Shell Education.


Rujukan Tambahan

  1. Evertson, C.M. & Emmer, E.T. (2012). Classroom Management for Elementary Teachers . (9th ed). New Jersey. Pearson.
  2. Charles,  C.M.(2008).  Today’s  Best  Classroom Management  Strategies:  Paths  to Positive Discipline. NewYork: Allyn and Bacon.
  3. Goh Swee Chiew. (2007). Classroom Management: Creating Positive Learning Environments. Australia : Pearson Prentice Hall
  4. Haliza  Hamzah, Joy  N.  Samuel.  (2014).  Pengurusan  Bilik  Darjah  dan  Tingkahlaku:  Shah Alam : Oxford Fajar Sdn. Bhd.
  5. Hardin,C.J.(2011).  Effective  classroom  management:  Models  and  Strategies  for  Today’s classrooms.(3rd ed.).New Jersey: Pearson Educational Ltd.
  6. Kottler, J.A . (2006) . Counselling Skills  for  Teachers (2nd ed.). London: Sage Publications
  7. Malchiodi, C.A. (2013). Creative Arts and Play Therapy for Attachment Problems. New York: Guilford.
  8. Myint  Swe  Khine,  Lourdusamy,A.,  Quek,  C.  L.  &  Wong,  F.L.(eds).(2005).   Classroom Management. Singapore: Pearson  Prentice Hall.


Back to Top