Frasa Menarik Karangan Bahasa Melayu SPM
Frasa menarik, selain petikan pantun, syair, peribahasa, lagu dan sebagainya, di bawah disenaraikan frasa menarik untuk pelajar gunakan semasa mengarang.
Pembentukan ayat Tanya:
§ persoalan ini perlu direnungkan dengan sikap berlapang dada dan berpandangan jauh
§ pernahkah terlintas dalam gawang minda para........
§ sejauh manakah jalan penyelesaian yang dilaksanakan selama ini memberi impak yang positif?
Tema perpaduan :
§ Setiap kaum menjunjung tinggi nilai perpaduan
§ Sikap bekerjasama dan bertolenrasi adalah ‘senjata’ utama yang
menampilkan Malaysiasebagai juara perpaduan
§ Berpegang pada falsafah hidup sandar-menyandar bagai aur dengan tebing
§ Rakyat akur dengan nasihat peribahasa yang berbunyi kalah menjadi abu,menang
menjadi arang
§ Peribahasa Melayu ada menyatakan ‘hidup bersama yang menjadi tradisi seikat bak sirih,serumpun bak serai, dijadikan pegangan untuk kita terus kekal menjadi juara perpaduan
§ konflik perkauman yang tercetus hanya membawa kehancuranyang total
§ Umpama telur sesangkar, pecah satu pecah semua ,tamsilan yang memberi gambaran
betapa pentingnya perpaduan masyarakat
§ terurainya ikatan perpaduan kaum telah menjerumuskan negara kita
§ sukan dilihat mampu memecahkan tembok perbezaan kaum
Tema kemajuan negara
§ cemerlang prestasi ekonominya dalam kalangan negara Dunia Ketiga
§ Pertumbuhan mapan ekonomi negara
§ Prestasi ekonomi yang mapan
§ Gahnya Malaysia di persada global
§ menjadikan Malaysia lebih tersohor
§ Malaysia mempunyai kewibawaan yang tinggi di mata dunia bak kata peribahasa kecil
jangan disangka anak, besar jangan disangka bapa.
§ Putrajaya dan Cyberjaya merupakan lambang inspirasi pintar anak Malaysia
§ Hasil usaha gigih- menatijahkan kejayaan yang gilang-gemilang kepada negara
sehingga mendapat pengiktirafan dunia
§ Kemajuan yang dinikmati telah mengubah landskap wajah Malaysia
§ menterjemahkan matlamat menjadi sebuah negara maju
§ wawasan globalisasi tajaan Barat banyak menyimpan agenda untuk melemahkan
kebangkitan negara
§ mendepani abad milenium
tema : peranan kerajaan
§ citra budaya dan jati diri bangsa
§ tindakan secara kolaboratif
Tema : masyarakat
§ memperkasakan pemikiran rakyat berminda kelas pertama menjadi tuntutan utama
§ menuntut anjakan paradigma masyarakat seantero negara
§ Berpegang pada falsafah hidup sandar-menyandar bagai aur dengan tebing
§ Apabila rosak budi pekerti rakyat, maka binasalah seluruh negara
§ rakyat yang memiliki minda kelas pertama adalah teras ketiga dalam kerangka lima teras
utama RMK-9
§ menjana pemikiran rakyat agar berpandangan jauh dan lebih positif
§ rakyat perlu memiliki nilai integriti yang bebas daripada segala tingkah laku negatif.
§ Kualiti minda rakyat perlu diubah daripada terus dibelenggu oleh pemikiran jumud bak
katak di bawah tempurung kepada minda yang merdeka dan bermaruah.
§ Pemikiran rakyat hendaklah dibangunkan di atas landasan yang betul
§ revolusi pemikiran yang lebih agresif dan proaktif
§ umpama sepuluh jong masuk pelabuhan,anjing bercawat ekor jua-tidak mahu berubah
walaupun banyak melihat perubahan
§ masyarakat madani
§ bangsa yang maju dan kompetitif
Tema : semangat kejiranan
§ Jiran sepakat membawa berkat, ungkapan yang cukup signifikan untuk
§ Kita tidak boleh menjadi seperti kera sumbang, hidup umpama enau dalam belukar yang
melepaskan pucuk masing-masing dengan menyombongkan diri bak merak kayangan
§ Kikis sikap prejudis
§ Membentuk bangsa yang berbudaya dan bertamadun
§ Berpaksikan acuan budaya sendiri/ berpaksikan nilai budaya
§ Bagi memperteguh tali-temali sosial
§ Budaya sekular semakin menguasai kehidupan masyarakat
§ Di bawah satu bumbung muafakat
Tema : generasi muda
§ Pembangunan modal insan yang berpaksikan anutan nilai dan peribadi luhur turut menjadi
saudara kembar kepada kemajuan sains dan teknologi
§ Terjebak dalam kancah krisis peradaban dan nilai moral
§ Generasi penggerak wawasan yang berkaliber, berwibawa dan berintelek
§ Darah baru setampuk pinang, remaja melakukan pelbagai onar
§ Akibat limpahan kemewahan, remaja semakin ghaflah akan tanggungjawab yang digalas
§ Berkiblatkan budaya asing
§ Budaya hedonisme semakin subur bersarang di jiwa dan minda
§ Berpotensi untuk menggegarkan
§ Bertahan mendepani gelombang cabaran hidup
§ Bijak menyerap tekanan
§ Cabaran globalisasi yang kian menghimpit memberi impak terhadap kualiti insan
§ Dalam meniti perjalanan hidup
§ Dalam pancaroba dunia
§
Tema: kekeluargaan
§ mewarnakan jiwa anak-anak
§ menjadi uswah terbaik
§ tingkah laku negatif pasti diciplak habis-habisan oleh anak-anak. Sikap ini samalah seperti
kata peribahasa bagaimana acuan begitulah kuihnya dan ke manakah tumpahnya kuah kalau
tidak ke nasi.
§ Didedahkan dengan realiti kehidupan
§ Umpama rebung tidak jauh dari rumpun (perangai anak tidak jauh berbeza daripada perangai ibu bapa
§ Hadis ; anak-anak umpama kain putih, ibu bapa yang menentukan coraknnya sama ada menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi
§ Bertunjangkan kekuatan intelektual
§ Dipacu oleh tenaga muda
§ Dipasakkan dalam jiwa
Media massa
§ akhbar arus perdana
§ mendominasi minda generasi muda
§ Pepatah Arab yang berbunyi mata pena lebih tajam daripada mata pedang
§ Pendedahan media sahaja dapat menghangatkan senario ini
§ Berupaya menjadi wadah yang efektif
§ Bijak menterjemahkan kehendak dan agenda kerajaan
§ Media massa yang berpengaruh seyogia menjadi pasak dan watak utama dalam
menyebarkan maklumat
Kempen :
§ Meniup / membangkitkan gelombang kesedaran masyarakat
§ Aktiviti kempen secara agresif wajar dilaksanakan
§ Ketidaksampaian mesej kempen disebabkan pelaksanaannya yang hanya dijalankan secara
suam-suam kuku
§ Dilaksanakan secara berkesan dan efisien
§ Instrumen yang paling efektif
Semangat Patriotisme
§ Misi menyuburkan semangat patriotisme—bukan perkara enteng
§ Kegagalan misi---memberi kesan terhadap pembinaan jati diri bangsa dan kelangsungan
hidup negara
§ Menjiwai patriotisme yang kental
Tema sekolah
§ Guru selaku arkitek pembangunan insan
§ menjana pembangunan insan yang seimbang dan harmoni
§ menyemarakkan nilai-nilai murni
§ sekolah –wadah penting untuk penyaluran ilmu
§ pendekatan konvensional
§ sekolah medan interaksi sosial
§ golongan pendidik yang berketerampilan
§ pendidik perlu memahami aspirasi negara
§ menghayati Falsafah Pendidikan Negara
§ Pelan Induk Pembangunan Pendidikan
§ Hubungan ibu bapa, anak dan pihak sekolah sepatutnya bagaikan ikan dengan air
§ Menggalas tanggungjawab mengisi kekosongan minda dengan pengetahuan dan maklumat
Tema : Alam sekitar
§ Menjadi isu dominan yang menghiasi dada-dada akhbar
§ jika manusia semakin tandus dengan nilai akal budi, maka alamnya semakin gawat dengan
persekitaran yang tidak sihat
§ masyarakat Jepun percaya pada semangat alam sekitar. Jika alam sekitarnya segar dan sihat
maka penghuninya juga demikian
§ alam sekitar adalah gambaran wajah / imej kita
Tema Kesihatan :
§ pepatah Arab ada menyatakan otak yang cerdas terletak pada tubuh badan yang sihat
§ tamadun klasik seperti di Rom dan di Athens telah memberikan keutamaan dalam aktiviti
riadah apabila sukan Olimpik bermula di situ.
§ Kelesuan,keletihan dan kemurungan berpunca daripada sistem fisiologi yang tidak sempurna
§ Menyerang sistem imunisasi badan
Tema usaha.langkah
§ Umpama patah sayap bertongkat paruh, patah paruh bertelekan-Terus berusaha
§ Umpama patah tongkat berjeremang ,hulubalang habis bersiak– meneruskan usaha sampai
berjaya
§ Jika tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya
§ Yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang
§ Jika sayang hendak basahkan pendayung,perahu hanyut
§ Jangan lakukan kerja sekerat jalan
§ Sekarang bukanlah masa bertopang dagu atau menunding jari kesalahan pihak lain
§ Jalan penyelesaian secara konkrit dan bijaksana perlu difikirkan
§ Usah biarkan masalah ....terus membebani .................
§ Usaha secara kolaboratif
§ Menuntut sinergi pelbagai pihak
§ Janganlah usaha ---umpama mencurahkan garam ke laut
§ Mencari resepi terbaik
Teknologi Maklumat:
§ Internet, teknologi komunikasi yang berada di lingkaran mayapada menghampirkan manusia
sesama sendiri dan akhirnya menjadikan dunia bagaikan tiada sempada
§ Bagai galah di tengah arus –peribahasa yang dapat digambarkan mengenai sikap remaja
Serta masyarakat yang serakah menyalahgunakan teknologi
§ Revolusi teknologi maklumat mutakhir ini memberikan dampak malang kepada masyarakat
§ Dalam konteks era pascamoden, dunia dicanangkan oleh teknologi maklumat dan
komunikasi
§ Internet dan teknologi 3G menjadi pemangkin komunikasi manusia
§ Sekadar klik di laman sesawang, kita mampu menjelajah ke seantero dunia
Frasa menarik, selain petikan pantun, syair, peribahasa, lagu dan sebagainya, di bawah disenaraikan frasa menarik untuk pelajar gunakan semasa mengarang.
Pembentukan ayat Tanya:
§ persoalan ini perlu direnungkan dengan sikap berlapang dada dan berpandangan jauh
§ pernahkah terlintas dalam gawang minda para........
§ sejauh manakah jalan penyelesaian yang dilaksanakan selama ini memberi impak yang positif?
Tema perpaduan :
§ Setiap kaum menjunjung tinggi nilai perpaduan
§ Sikap bekerjasama dan bertolenrasi adalah ‘senjata’ utama yang
menampilkan Malaysiasebagai juara perpaduan
§ Berpegang pada falsafah hidup sandar-menyandar bagai aur dengan tebing
§ Rakyat akur dengan nasihat peribahasa yang berbunyi kalah menjadi abu,menang
menjadi arang
§ Peribahasa Melayu ada menyatakan ‘hidup bersama yang menjadi tradisi seikat bak sirih,serumpun bak serai, dijadikan pegangan untuk kita terus kekal menjadi juara perpaduan
§ konflik perkauman yang tercetus hanya membawa kehancuranyang total
§ Umpama telur sesangkar, pecah satu pecah semua ,tamsilan yang memberi gambaran
betapa pentingnya perpaduan masyarakat
§ terurainya ikatan perpaduan kaum telah menjerumuskan negara kita
§ sukan dilihat mampu memecahkan tembok perbezaan kaum
Tema kemajuan negara
§ cemerlang prestasi ekonominya dalam kalangan negara Dunia Ketiga
§ Pertumbuhan mapan ekonomi negara
§ Prestasi ekonomi yang mapan
§ Gahnya Malaysia di persada global
§ menjadikan Malaysia lebih tersohor
§ Malaysia mempunyai kewibawaan yang tinggi di mata dunia bak kata peribahasa kecil
jangan disangka anak, besar jangan disangka bapa.
§ Putrajaya dan Cyberjaya merupakan lambang inspirasi pintar anak Malaysia
§ Hasil usaha gigih- menatijahkan kejayaan yang gilang-gemilang kepada negara
sehingga mendapat pengiktirafan dunia
§ Kemajuan yang dinikmati telah mengubah landskap wajah Malaysia
§ menterjemahkan matlamat menjadi sebuah negara maju
§ wawasan globalisasi tajaan Barat banyak menyimpan agenda untuk melemahkan
kebangkitan negara
§ mendepani abad milenium
tema : peranan kerajaan
§ citra budaya dan jati diri bangsa
§ tindakan secara kolaboratif
Tema : masyarakat
§ memperkasakan pemikiran rakyat berminda kelas pertama menjadi tuntutan utama
§ menuntut anjakan paradigma masyarakat seantero negara
§ Berpegang pada falsafah hidup sandar-menyandar bagai aur dengan tebing
§ Apabila rosak budi pekerti rakyat, maka binasalah seluruh negara
§ rakyat yang memiliki minda kelas pertama adalah teras ketiga dalam kerangka lima teras
utama RMK-9
§ menjana pemikiran rakyat agar berpandangan jauh dan lebih positif
§ rakyat perlu memiliki nilai integriti yang bebas daripada segala tingkah laku negatif.
§ Kualiti minda rakyat perlu diubah daripada terus dibelenggu oleh pemikiran jumud bak
katak di bawah tempurung kepada minda yang merdeka dan bermaruah.
§ Pemikiran rakyat hendaklah dibangunkan di atas landasan yang betul
§ revolusi pemikiran yang lebih agresif dan proaktif
§ umpama sepuluh jong masuk pelabuhan,anjing bercawat ekor jua-tidak mahu berubah
walaupun banyak melihat perubahan
§ masyarakat madani
§ bangsa yang maju dan kompetitif
Tema : semangat kejiranan
§ Jiran sepakat membawa berkat, ungkapan yang cukup signifikan untuk
§ Kita tidak boleh menjadi seperti kera sumbang, hidup umpama enau dalam belukar yang
melepaskan pucuk masing-masing dengan menyombongkan diri bak merak kayangan
§ Kikis sikap prejudis
§ Membentuk bangsa yang berbudaya dan bertamadun
§ Berpaksikan acuan budaya sendiri/ berpaksikan nilai budaya
§ Bagi memperteguh tali-temali sosial
§ Budaya sekular semakin menguasai kehidupan masyarakat
§ Di bawah satu bumbung muafakat
Tema : generasi muda
§ Pembangunan modal insan yang berpaksikan anutan nilai dan peribadi luhur turut menjadi
saudara kembar kepada kemajuan sains dan teknologi
§ Terjebak dalam kancah krisis peradaban dan nilai moral
§ Generasi penggerak wawasan yang berkaliber, berwibawa dan berintelek
§ Darah baru setampuk pinang, remaja melakukan pelbagai onar
§ Akibat limpahan kemewahan, remaja semakin ghaflah akan tanggungjawab yang digalas
§ Berkiblatkan budaya asing
§ Budaya hedonisme semakin subur bersarang di jiwa dan minda
§ Berpotensi untuk menggegarkan
§ Bertahan mendepani gelombang cabaran hidup
§ Bijak menyerap tekanan
§ Cabaran globalisasi yang kian menghimpit memberi impak terhadap kualiti insan
§ Dalam meniti perjalanan hidup
§ Dalam pancaroba dunia
§
Tema: kekeluargaan
§ mewarnakan jiwa anak-anak
§ menjadi uswah terbaik
§ tingkah laku negatif pasti diciplak habis-habisan oleh anak-anak. Sikap ini samalah seperti
kata peribahasa bagaimana acuan begitulah kuihnya dan ke manakah tumpahnya kuah kalau
tidak ke nasi.
§ Didedahkan dengan realiti kehidupan
§ Umpama rebung tidak jauh dari rumpun (perangai anak tidak jauh berbeza daripada perangai ibu bapa
§ Hadis ; anak-anak umpama kain putih, ibu bapa yang menentukan coraknnya sama ada menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi
§ Bertunjangkan kekuatan intelektual
§ Dipacu oleh tenaga muda
§ Dipasakkan dalam jiwa
Media massa
§ akhbar arus perdana
§ mendominasi minda generasi muda
§ Pepatah Arab yang berbunyi mata pena lebih tajam daripada mata pedang
§ Pendedahan media sahaja dapat menghangatkan senario ini
§ Berupaya menjadi wadah yang efektif
§ Bijak menterjemahkan kehendak dan agenda kerajaan
§ Media massa yang berpengaruh seyogia menjadi pasak dan watak utama dalam
menyebarkan maklumat
Kempen :
§ Meniup / membangkitkan gelombang kesedaran masyarakat
§ Aktiviti kempen secara agresif wajar dilaksanakan
§ Ketidaksampaian mesej kempen disebabkan pelaksanaannya yang hanya dijalankan secara
suam-suam kuku
§ Dilaksanakan secara berkesan dan efisien
§ Instrumen yang paling efektif
Semangat Patriotisme
§ Misi menyuburkan semangat patriotisme—bukan perkara enteng
§ Kegagalan misi---memberi kesan terhadap pembinaan jati diri bangsa dan kelangsungan
hidup negara
§ Menjiwai patriotisme yang kental
Tema sekolah
§ Guru selaku arkitek pembangunan insan
§ menjana pembangunan insan yang seimbang dan harmoni
§ menyemarakkan nilai-nilai murni
§ sekolah –wadah penting untuk penyaluran ilmu
§ pendekatan konvensional
§ sekolah medan interaksi sosial
§ golongan pendidik yang berketerampilan
§ pendidik perlu memahami aspirasi negara
§ menghayati Falsafah Pendidikan Negara
§ Pelan Induk Pembangunan Pendidikan
§ Hubungan ibu bapa, anak dan pihak sekolah sepatutnya bagaikan ikan dengan air
§ Menggalas tanggungjawab mengisi kekosongan minda dengan pengetahuan dan maklumat
Tema : Alam sekitar
§ Menjadi isu dominan yang menghiasi dada-dada akhbar
§ jika manusia semakin tandus dengan nilai akal budi, maka alamnya semakin gawat dengan
persekitaran yang tidak sihat
§ masyarakat Jepun percaya pada semangat alam sekitar. Jika alam sekitarnya segar dan sihat
maka penghuninya juga demikian
§ alam sekitar adalah gambaran wajah / imej kita
Tema Kesihatan :
§ pepatah Arab ada menyatakan otak yang cerdas terletak pada tubuh badan yang sihat
§ tamadun klasik seperti di Rom dan di Athens telah memberikan keutamaan dalam aktiviti
riadah apabila sukan Olimpik bermula di situ.
§ Kelesuan,keletihan dan kemurungan berpunca daripada sistem fisiologi yang tidak sempurna
§ Menyerang sistem imunisasi badan
Tema usaha.langkah
§ Umpama patah sayap bertongkat paruh, patah paruh bertelekan-Terus berusaha
§ Umpama patah tongkat berjeremang ,hulubalang habis bersiak– meneruskan usaha sampai
berjaya
§ Jika tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya
§ Yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang
§ Jika sayang hendak basahkan pendayung,perahu hanyut
§ Jangan lakukan kerja sekerat jalan
§ Sekarang bukanlah masa bertopang dagu atau menunding jari kesalahan pihak lain
§ Jalan penyelesaian secara konkrit dan bijaksana perlu difikirkan
§ Usah biarkan masalah ....terus membebani .................
§ Usaha secara kolaboratif
§ Menuntut sinergi pelbagai pihak
§ Janganlah usaha ---umpama mencurahkan garam ke laut
§ Mencari resepi terbaik
Teknologi Maklumat:
§ Internet, teknologi komunikasi yang berada di lingkaran mayapada menghampirkan manusia
sesama sendiri dan akhirnya menjadikan dunia bagaikan tiada sempada
§ Bagai galah di tengah arus –peribahasa yang dapat digambarkan mengenai sikap remaja
Serta masyarakat yang serakah menyalahgunakan teknologi
§ Revolusi teknologi maklumat mutakhir ini memberikan dampak malang kepada masyarakat
§ Dalam konteks era pascamoden, dunia dicanangkan oleh teknologi maklumat dan
komunikasi
§ Internet dan teknologi 3G menjadi pemangkin komunikasi manusia
§ Sekadar klik di laman sesawang, kita mampu menjelajah ke seantero dunia