PISMP SEM 2: EDUP3033 Murid dan Pembelajaran
1. Konsep pengajaran dan pembelajaran
· Pengertian pengajaran dan pembelajaran
· Prinsip-prinsip pembelajaran
2. Proses pembelajaran
· Kesediaan belajar
· Persepsi dan penanggapan
· Ingatan dan lupaan
· Pemindahan pembelajaran
· Implikasi proses pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran
3. Perbezaan individu dan pembelajaran
· Aspek-aspek perbezaan individu
-Fizikal
-Kognitif
-Sosio emosi
-Latar belakang murid
-Murid berkeperluan pendidikan khas
· Kecerdasan
-Teori kecerdasan Sternberg
-Teori kecerdasan pelbagai Howard Gardner
-Teori kecerdasan emosi Goleman
· Implikasi perbezaan individu terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk murid berkeperluan pendidikan khas
4. Perbezaan individu dan pembelajaran
· Gaya kognitif
-Field dependent/Field independent
-Habits of mind
· Gaya pembelajaran
-Dunn &Dunn
-Model Kolb
-Honey & Mumford
· Implikasi perbezaan individu terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk murid berkeperluan pendidikan khas
5. Teori-teori pembelajaran
· Teori pembelajaran behaviouris
-Pavlov
-Thorndike
-Skinner
· Teori pembelajaran kognitif
-Kohler
-Piaget
-Gagne
-Ausubel
· Teori pembelajaran konstruktivis
-Piaget
-Vygotsky
Implikasi teori-teori pembelajaran
· Implikasi teori-teori pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk kanak-kanak berkeperluan pendidikan khas
6. Teori-teori pembelajaran
· Teori pembelajaran sosial
-Albert Bandura
· Teori pembelajaran humanistic
-Carl Rogers
-Maslow
Implikasi teori-teori pembelajaran
· Implikasi teori-teori pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk kanak-kanak berkeperluan pendidikan khas
7. Model-model pengajaran
· Model pemprosesan maklumat
· Model Behavioural
· Model Sosial
· Model Personal
· Implikasi model-model pengajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran
8. Pendekatan, strategi pengajaran dan kaedah pengajaran
· Pendekatan pengajaran
-Pendekatan Induktif
-Pendekatan Deduktif
-Pendekatan Bersepadu
Pendekatan Tematik
· Strategi pengajaran
-Strategi berpusatkan guru
-Strategi berpusatkan murid
-Strategi berpusatkan bahan
-Strategi berpusatkan tugasan
· Kaedah pengajaran
-Sumbangsaran
-Perbincangan
-Belajar sambil bermain
-Demonstrasi
-Simulasi
-Main peranan
-Penyelesaian masalah
· Modifikasi kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran untuk kanak-kanak berkeperluan pendidikan khas
9. Pedagogi masa kini
· Kerangka kemahiran pedagogi
-Kemahiran pembelajaran dan inovasi
-Kemahiran maklumat, media dan teknologi
-Kemahiran kehidupan dan kerjaya
· Ciri-ciri pedagogi masa kini
-Komunikasi dan kolaborasi
-Literasi Teknologi, Maklumat dan Komunikasi (TMK)
-Kemahiran berfikir aras tinggi
-Penyelesaian masalah
-Pembelajaran berasaskan projek
-Kreativiti dan inovasi
-Pembelajaran konstektual
· Kaedah dan teknik pengajaran masa kini
-Flipped Classroom
-Blended learning
-Project Based Learning
-Problem Based Learning
-Inquiry Based Education
· Implikasi pedagogi masa kini dalam pengajaran dan pembelajaran
10. Motivasi dan pembelajaran
· Perspektif Behavioris
· Perspektif Kognitivis
· Perspektif Humanistik
· Implikasi motivasi terhadap pengajaran dan pembelajaran
1. Konsep pengajaran dan pembelajaran
· Pengertian pengajaran dan pembelajaran
· Prinsip-prinsip pembelajaran
2. Proses pembelajaran
· Kesediaan belajar
· Persepsi dan penanggapan
· Ingatan dan lupaan
· Pemindahan pembelajaran
· Implikasi proses pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran
3. Perbezaan individu dan pembelajaran
· Aspek-aspek perbezaan individu
-Fizikal
-Kognitif
-Sosio emosi
-Latar belakang murid
-Murid berkeperluan pendidikan khas
· Kecerdasan
-Teori kecerdasan Sternberg
-Teori kecerdasan pelbagai Howard Gardner
-Teori kecerdasan emosi Goleman
· Implikasi perbezaan individu terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk murid berkeperluan pendidikan khas
4. Perbezaan individu dan pembelajaran
· Gaya kognitif
-Field dependent/Field independent
-Habits of mind
· Gaya pembelajaran
-Dunn &Dunn
-Model Kolb
-Honey & Mumford
· Implikasi perbezaan individu terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk murid berkeperluan pendidikan khas
5. Teori-teori pembelajaran
· Teori pembelajaran behaviouris
-Pavlov
-Thorndike
-Skinner
· Teori pembelajaran kognitif
-Kohler
-Piaget
-Gagne
-Ausubel
· Teori pembelajaran konstruktivis
-Piaget
-Vygotsky
Implikasi teori-teori pembelajaran
· Implikasi teori-teori pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk kanak-kanak berkeperluan pendidikan khas
6. Teori-teori pembelajaran
· Teori pembelajaran sosial
-Albert Bandura
· Teori pembelajaran humanistic
-Carl Rogers
-Maslow
Implikasi teori-teori pembelajaran
· Implikasi teori-teori pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran termasuk kanak-kanak berkeperluan pendidikan khas
7. Model-model pengajaran
· Model pemprosesan maklumat
· Model Behavioural
· Model Sosial
· Model Personal
· Implikasi model-model pengajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran
8. Pendekatan, strategi pengajaran dan kaedah pengajaran
· Pendekatan pengajaran
-Pendekatan Induktif
-Pendekatan Deduktif
-Pendekatan Bersepadu
Pendekatan Tematik
· Strategi pengajaran
-Strategi berpusatkan guru
-Strategi berpusatkan murid
-Strategi berpusatkan bahan
-Strategi berpusatkan tugasan
· Kaedah pengajaran
-Sumbangsaran
-Perbincangan
-Belajar sambil bermain
-Demonstrasi
-Simulasi
-Main peranan
-Penyelesaian masalah
· Modifikasi kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran untuk kanak-kanak berkeperluan pendidikan khas
9. Pedagogi masa kini
· Kerangka kemahiran pedagogi
-Kemahiran pembelajaran dan inovasi
-Kemahiran maklumat, media dan teknologi
-Kemahiran kehidupan dan kerjaya
· Ciri-ciri pedagogi masa kini
-Komunikasi dan kolaborasi
-Literasi Teknologi, Maklumat dan Komunikasi (TMK)
-Kemahiran berfikir aras tinggi
-Penyelesaian masalah
-Pembelajaran berasaskan projek
-Kreativiti dan inovasi
-Pembelajaran konstektual
· Kaedah dan teknik pengajaran masa kini
-Flipped Classroom
-Blended learning
-Project Based Learning
-Problem Based Learning
-Inquiry Based Education
· Implikasi pedagogi masa kini dalam pengajaran dan pembelajaran
10. Motivasi dan pembelajaran
· Perspektif Behavioris
· Perspektif Kognitivis
· Perspektif Humanistik
· Implikasi motivasi terhadap pengajaran dan pembelajaran