-->

Type something and hit enter

Translate


On
Ujian: Alat pentaksiran atau prosedur pentaksiran untuk mentafsir satu set soalan untuk menguji sama ada pelajar betul/salah, boleh/tidak boleh menguasai sesuatu ilmu @kemudian, ia merupakan prosedur pentaksiran yang paling hampir dengan pelajar
Pengukuran: merupakan proses untuk mendapatkan data bersifat kuantitatif/numerikal
Penilaian: proses pentaksiran bagi menilai pencapaian pelajar mengikut satu skema/ standard/ piawaian yang ditetapkan terlebih awal
Penraksiran: merupakan konsep yang lebih luas yang merangkumi penilaian ditambah dengan prosdur menganalisis dan mengintepretasi data dalam konteks yang lebih besar

Skor mentah ditukar menjadi skor piawai agai dapat ditaksir

Pentaksiran
1. Pentaksiran untuk pembelajaran (formatif)
Ciri-ciri:
-berterusan
-kerjasama antara guru dengan pelajar
-kurang formal
-boleh mendapat maklumat dgn cepat
2. Pentaksiran tentang pembelajaran (sumatif)
3. Pentaksiran sebagai pembelajaran (refleksi diri/ metakognisi)
-sedar-pelajar sedar bahawa apa yang tahu dan tidak tahu
-regulate
-monitor
Proses:
tafsir-metakognisi/refleksi-tindakan-tafsir-metakognisi/refleksi-tindakan......

4 alat utk membuat refleksi: senarai semak (ikut objektif pembelajaran),

KWLH
K-Known (what i known)
W-What to learn (what i will learn)
L-Learnt
H-How to learn

Traffic light
RGY
R-Red(i dont know)
G-Green(i know)

Peranan guru dalam refleksi
-menyuruh pelajar membuat refleksi
-mengajar pelajar cara membuat refleksi
-memberitahu pelajar objektif pembelajaran
-scaffholding
-memberi galakan kepada pelajar

Peranan pelajar dalam refleksi
-diari pembelajaran
-bekerjasama dengan pelajar lain
-mempunyai insiatif diri

Kaedah mengaplikasikan pentaksiran utk pembelajaran
-Kuiz
-Pemerhatian
-Persembahan
-Amali

Portfolio (berskema, memerlukan masa)

Back to Top