Kemahiran PAK ke 21 berasaskan TMK
Konsep 4C
1. Communication/ kommunikasi (pertukaran informasi antara dua pihak)
2. Collaboration/ kolaborasi
3. Critical thinking/ pemikiran kritikal (pemikiran yang luar daripada yang biasa, kritis, lebih spesifik dan mendalam dari pelbagai sudut)
4. Creativity/ kreativiti
Semasa mengajar, guru perlu mempunayi 4c lalu melatih pelajar supaya mempunyai 4c
Komunikasi
-pelajar digalakkan utk mengeluarkna pendapat.
-pelajar blh mengeluarkan idea kpd org ramai
Kolaborasi
-aktiviti berkumpulan atau berpasangan bg tukar pendapat dan pandangan
Pemikiran kritikal
-guna teknik penyoalan yg betul spy pelajar berfikir kritis
-tanya kenapa, jangan tanya apa
Kreativiti
-menjana pelajar menjadi kreatif melalui kreatif dlm aktiviti, kreatif dlm soalan dan sbg
Konsep ciri-ciri
-berpusatkan pelajar
-penggunaan komputer
-pembelajaran aktif
-pembelajaran kendiri
-persekitaran yg kondusif
-pelajar daham dan mematuhi arahan
-penilaian berasakan pencapain
-pembelajaran kolaboratif
Kerangka Kmopetensi Abad ke 21
Life and Career Skill
Learning and inovation skill
Informasi, media dan teknologi
ELEMEN PAK21
-Kreativit dan inovasi
-Pemikiran kritis dan penyelesaian masalah
-Komunikasi dan kolaborasi
-Literasi maklumat
-Literasi teknologi, maklumat dan komunikasi
-Fleksibititi dan mempunayi keupayaan menyesuaikan diri
-Berinisiatif dan mempunyai haluan diri
-Kemahiran sosial dan antarabudaya
-Produktiviti dan akauntabiliti
-Kepimpinan dan tanggungjawab
KEMAHIRAN PAK21
-Kemahiran pembelajaran dan inovasi
-Kemahiran maklumat, media dan tekonologi
-Kemahiran hidup dan kerjaya
CIRI PELAJAR PAK21
berupaya membuat hubung kait
bijak menyoal
yakin berkomunikasi
dahagakan ilmu
mengambil risiko
ingin tahu
menjana idea
fleksibel
tidak berputus asa
mendengar dan membuar refleksi
berkemahiran kritis
Konsep 4C
1. Communication/ kommunikasi (pertukaran informasi antara dua pihak)
2. Collaboration/ kolaborasi
3. Critical thinking/ pemikiran kritikal (pemikiran yang luar daripada yang biasa, kritis, lebih spesifik dan mendalam dari pelbagai sudut)
4. Creativity/ kreativiti
Semasa mengajar, guru perlu mempunayi 4c lalu melatih pelajar supaya mempunyai 4c
Komunikasi
-pelajar digalakkan utk mengeluarkna pendapat.
-pelajar blh mengeluarkan idea kpd org ramai
Kolaborasi
-aktiviti berkumpulan atau berpasangan bg tukar pendapat dan pandangan
Pemikiran kritikal
-guna teknik penyoalan yg betul spy pelajar berfikir kritis
-tanya kenapa, jangan tanya apa
Kreativiti
-menjana pelajar menjadi kreatif melalui kreatif dlm aktiviti, kreatif dlm soalan dan sbg
Konsep ciri-ciri
-berpusatkan pelajar
-penggunaan komputer
-pembelajaran aktif
-pembelajaran kendiri
-persekitaran yg kondusif
-pelajar daham dan mematuhi arahan
-penilaian berasakan pencapain
-pembelajaran kolaboratif
Kerangka Kmopetensi Abad ke 21
Life and Career Skill
Learning and inovation skill
Informasi, media dan teknologi
ELEMEN PAK21
-Kreativit dan inovasi
-Pemikiran kritis dan penyelesaian masalah
-Komunikasi dan kolaborasi
-Literasi maklumat
-Literasi teknologi, maklumat dan komunikasi
-Fleksibititi dan mempunayi keupayaan menyesuaikan diri
-Berinisiatif dan mempunyai haluan diri
-Kemahiran sosial dan antarabudaya
-Produktiviti dan akauntabiliti
-Kepimpinan dan tanggungjawab
KEMAHIRAN PAK21
-Kemahiran pembelajaran dan inovasi
-Kemahiran maklumat, media dan tekonologi
-Kemahiran hidup dan kerjaya
CIRI PELAJAR PAK21
berupaya membuat hubung kait
bijak menyoal
yakin berkomunikasi
dahagakan ilmu
mengambil risiko
ingin tahu
menjana idea
fleksibel
tidak berputus asa
mendengar dan membuar refleksi
berkemahiran kritis