-->

Type something and hit enter

Translate


On
Contoh Karangan UPSR - Faedah Menyimpan Wang

Tiap-tiap hari bapa memberi saya lima ringgit sebagai wang kocek. Saya membelanjakan empat ringgit untuk membeli makanan di kantin sekolah pada masa rehat. Bakinya sepuluh sen saya simpan di dalam tabung.

Lama kelamaan wang yang saya simpan itu pun bertambah banyak. Saya pun mengeluarkan wang siling dari tabung. Saya menyimpan wang itu di dalam Bank Simpanan Nasional untuk mendapat faedah.

Menyimpan wang adalah satu amalan yang baik. Saya boleh menggunakan wang simpanan pada masa kecemasan. Saya boleh membayar yuran sekolah dengan wang simpanan saya. Saya juga boleh menggunakan wang simpanan saya untuk membeli buku-buku cerita dan buku-buku rujukan. Dengan cara ini saya dapat meringankan beban ibu bapa saya.

Sudah bertahun-tahun saya menyimpan wang. Kini, wang simpanan saya sudah berjumlah dua ratus ringgit. Sedikit-sedikit lama-lama menjadi bukit. Inilah faedah menyimpan wang.
Back to Top