-->

Type something and hit enter

Translate


On
IPTA atau IPTS?

Persoalan ini sangat penting sebenarnya. Tetapi sebelum merungkai lebih lanjut, terkadang aku terfikir, mengapa kaum Melayu ini terlalu bergantung harap kepada institusi pendidikan kerajaan semata-mata. Langsung tidak heran hendak menoleh sebentar ke Institusi Pengajian Tinggi Swasta. Takut, tidak mampu, kami orang miskin, ibu bapa kami kerja biasa-biasa sahaja dan ribuan alasan yang tidak pernah habis. IPTA atau IPTS, itu bukan persoalan seperti "Mampu atau Tidak". Ini bukan persoalan materialistik. Ini persoalan mendapatkan pendidikan yang terbaik. Keadaannya sama seperti persoalan belajar di dalam atau luar negara. Belajar di mana, apa kos yurannya, patut menjadi nombor ke 35. Yang patut diutamakan, di mana saya mampu mendapatkan pendidikan terbaik dalam bidang yang saya minati dan bersesuaian dengan keputusan saya.

Ramai antara kita, teruatamanya orang Melayu, tidak menoleh langsung ke pusat pendidikan yang dilabel IPTS. Dengar sahaja IPTS, kalau boleh hendak memegang sepanduk, KAMI TIDAK MAMPU, KAMI BUKAN ORANG KAYA, KAMI MENGHARAPKAN BANTUAN KERAJAN. Ideologi-ideologi yang patutnya ditepis jauh-jauh. Setiap IPT mempunyai kelebihan masing-masing. Ada yang hebat dalam bidang A tetapi kurang dalam bidang B. Ada yang hebat dalam bidang C, dan lebih lebih hebat dalam bidang D. Dan tidak boleh dipertikaikan juga kecemerlangan-kecemerlangan ini kebiasaannya dipelopori oleh IPTA. Makanya adalah lebih penting untuk kalian membuat kajian serba sedikit terlebih dahulu dalam memilih bidang yang ingin diceburi dan IPT yang menawarkan pendidikan terbaik. Apa yang kalian sedang tentukan ini ialah merancang masa hadapan. Agar suatu hari nanti anda semua tidak menoleh belakang dan mengeluh dengan penuh kesesalan. Perlu diambil perhatian juga, beberapa IPTS seperti UniKL menawarkan bantuan kewangan MARA. Jikalau anda memohon dalam Foundation in Engineering and Science(FIST) UniKL, anda hanya perlu membayar yuran pendaftaran dan seterusnya, segala kos pembelajaran dan sara diri ditanggung oleh mara, seterusnya apabila menyambung pelajaran di peringkat ijazah, anda diberi peluang untuk memohon bantuan dari MARA. Berdasarkan fakta, 90 peratus pelajar UniKL mendapat bantuan MARA. Untungnya apabila kita mendapat bantuan MARA, kita membayar semula pinjaman kita mengikut CGPA kita. Sekiranya bagus, mungkin tidak perlu membayar semula ataupun beberapa peratus sahaja. Ini merupakan fakta yang tidak disedari begitu ramai pelajar. UniKL MIAT sebagai contohnya meletakkan Gred yang sangat tinggi untuk lulus, iaitu 75 peratus. Tetapi disebabkan silibus pendidikan mereka menekankan praktikal, maka ianya tidaklah terlalu suakr untuk diperolehi, tapi memerlukan minat, passion dan semangat yang utuh.

Selain itu, Matrikulasi dan Asasi-asasi juga merupakan antara peluang kalian untuk melanjutkan pelajaran ke IPT yang cemerlang. Matrikulasi menekankan sistem pembelajaran kuliah dan tutor. Maksudnya, kita ada Kuliah, duduk ramai-ramai dengan lecture, dan kedua kelas tutor, ada kelas kecil, mungkin 20-30 orang, bergantung kepada kepadatan pelajar di Kolej Matrikulasi tersebut. Tetapi risiko tetap wujud. Sekiranya anda pelajar aliran Hayat (medik), anda dikehendaki memperoleh CGPA sekurang-kurangnya 3.8 ke atas. Itu hanyalah syarat kelayakan, tidak termasuk lagi saingan-saingan. Dengan kata mudah, CGPA 4.0, yakni CGPA maksimum merupakan syarat sah dan wajib melajutkan pelajaran dalam bidang kedoktoran. Saingan yang terlalu tinggi, bebanan kerja yang banyak dan tekanan yang menimpa boleh menggugat prestasi. Tetapi saya yakin, kalau ada keazaman, kesungguhan hendak mencapai cita-cita, CGPA 4.0 bukanlah satu yang mustahil. Kolej Mara Kuala Nerang mempunya satu slogan yang sangat saya sukai dan membakar semangat, "The Grade is A, The Number is 4." Kalau slogan ini tersemat, insyallah, masa depan anda terjamin. Jikalau ibu bapa anda mampu membiayai kos pendidikan anda, terdapat 1001 cara lain untuk mendapatkan pendidikan terbaik, sperti Ausmat, A level, IB dan sebagainya.

STPM juga tidak ketinggalan sebagai pintu anda ke dunia baru ini. Namun
Back to Top