-->

Type something and hit enter

Translate


On
🙌🏻Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (dalam Bahasa Inggeris, Malaysian Higher School Certificate atau dikenali sebagai STPM) adalah program pra-universiti di Malaysia. Kursus ini adalah salah satu daripada banyak pilihan yang anda miliki selepas menamatkan SPM sebelum mengikuti ijazah di universiti.

🙌🏻STPM dikendalikan oleh Majlis Peperiksaan Malaysia, yang memperkenalkan format STPM modular baru pada tahun 2012. Di bawah sistem modular baru ini, keputusan anda akan dipantau dan disahkan oleh wakil dari Penilaian Cambridge dari UK untuk menegakkan standard dan kualiti ini program.

✌🏻STPM adalah 18 bulan, dengan hanya satu pengambilan setiap tahun pada bulan Mei. Program ini akan berlangsung sehingga November tahun berikutnya, dan biasanya anda akan menerima keputusan STPM anda pada bulan Mac.

✌🏻Sekiranya anda seperti kebanyakan pelajar STPM dan merancang untuk melanjutkan pengajian di universiti awam, anda perlu menunggu selama 5 hingga 6 bulan untuk permohonan universiti anda diproses, kerana pengambilannya biasanya pada bulan September.

🤘🏻Kebiasaannya, kebanyakan pelajar pasca STPM akan mendaftar untuk kursus pendek untuk mendapatkan kemahiran baru, atau bekerja secara sementara untuk mendapatkan pengalaman semasa tempoh menunggu. 

🌸Kurikulum STPM baru kini dipisahkan kepada tiga bahagian, dan setiap bahagian akan diajar secara berasingan dalam setiap istilah (akan ada tiga istilah).
 Peperiksaan akan diadakan dalam setiap terma dan keputusan akan dikeluarkan pada akhir setiap term

🍄Di bawah format baharu ini, anda akan dinilai berdasarkan:

🌸Penilaian berasaskan sekolah (* berat 20 - 40% daripada skor akhir)
🌸Peperiksaan berpusat (* berat 60 - 80% daripada skor akhir)
* Berat berbeza berdasarkan subjek

🌸Sebagai sebahagian daripada penilaian berasaskan sekolah, anda perlu menjalankan kerja projek, kajian lapangan dan kerja praktikal. Sebaliknya, peperiksaan berpusat akan terdiri daripada pelbagai pilihan, berstruktur, dan soalan esei.

🌸Setiap gred membawa Subject Grade Point (SGP) tertentu, dengan 4.00 (Gred A) sebagai yang tertinggi. SGP keseluruhan anda akan diagregatkan dengan mengambil kira empat SGP tertinggi anda.

If you are planning to apply for public universities, make sure you participate actively in extracurricular activities as 10% will be taken into account in your total score for your public university

🍎Subjek Apa yang Boleh Anda Pilih untuk STPM?

🍎Terdapat 23 mata pelajaran yang berbeza untuk dipilih, dari Bahasa Arab hingga Teknologi Maklumat dan Komunikasi.

🍎Walau bagaimanapun, anda hanya boleh mengambil maksimum lima mata pelajaran (termasuk Pengajian AM wajib).

🍎 Oleh itu, pilih mata pelajaran anda dengan bijak!

🍎Bukan itu sahaja, anda juga dikehendaki mengambil Malaysian University English Test  (lebih dikenali sebagai MUET) pada masa anda dalam FORM6  (atau Tingkatan 6).

 🍎MUET adalah ujian kemahiran bahasa Inggeris yang wajib untuk kemasukan ke universiti awam.

🍎Subjek STPM umumnya boleh dikelaskan ke dalam beberapa kategori ini  

🍎🍎Terdapat kelebihan dalam aliran Sains kerana anda masih boleh memilih untuk bertukar ke Kemanusiaan/Sastera kemudian semasa permohonan universiti anda.
Sayangnya untuk rakan-rakan anda melakukan mata pelajaran Kemanusiaan(sastera/art), mereka tidak boleh membuat pertukaran ke Science.🍎🍎

🌸🌸Mengambil mata pelajaran tertentu yang jarang ditawarkan boleh menjadi masalah kerana anda perlu mencari guru untuk membimbing anda mengenai perkara ini. Berunding dengan pentadbir sekolah anda untuk mendapatkan maklumat terperinci
mengenai prosedur!🌸🌸

🍎Umumnya, anda tidak akan mendapat masalah mendapatkan tempat di tingkatan Enam (jika anda tidak mendapat Matrikulasi) apabila anda memenuhi syarat minimum ini dalam SPM:

🍎Kredit wajib dalam Bahasa Melayu dan lulus dalam Sejarah, dan

🍎Untuk aliran Sains - Jumlah nilai gred tiga mata pelajaran terbaik (selamat, tiga mata pelajaran Sains anda) tidak melebihi 18 unit, atau

🍎Untuk aliran Seni - Nilai keseluruhan gred tiga mata pelajaran terbaik tidak melebihi 12 unit

🍎Biasanya, sekolah yang anda hantar akan menghantar surat kepada anda tentang tempat anda untuk Tingkatan Enam dengan sekolah itu.

🍎Walau bagaimanapun, terdapat kes di mana pelajar tidak menerima surat tawaran Enam tingkatan mereka, tetapi jangan risau, anda masih boleh menyemak tawaran anda dalam talian melalui laman web Kementerian Pendidikan. Ingatlah untuk mencetak surat tawaran anda dan bawa bersama anda pada hari pendaftaran di sekolah.

🍎Bagi pelajar yang tidak mendapat tempat dalam Borang Enam, anda boleh pergi ke pejabat Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) untuk mengemukakan rayuan.

🍎Laman web penting yang perlu anda ketahui ialah Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM), di mana anda perlu mengaksesnya untuk mendaftar peperiksaan STPM (jangan bimbang, guru sekolah anda akan dapat membimbing anda melalui proses ini) . Di samping itu, anda juga boleh menyemak hasil STPM anda di laman web MPM.
Back to Top