Perhatian kepada guru-guru dan kakitangan di sekolah.
Kementerian Pendidikan Malaysia
(KPM) telah menyediakan Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM) bagi
urusan data pelajar sekolah. Adakah anda merupakan administrator APDM
yang dilantik pihak sekolah? Sekiranya ya, berikut dikongsikan panduan
berkaitan
cara Login APDM Aplikasi Pangkalan Data Murid KPM secara atas talian/ online untuk rujukan semua.
APDM merupakan satu
pangkalan data tunggal murid yang digunakan oleh semua aplikasi yang berasaskan data
murid
di KPM dan beberapa agensi awam. Selain itu, aplikasi ini merupakan
modul pengurusan murid yang diakses oleh guru atau pegawai yang
diturunkan tugas oleh pengetua atau guru besar untuk memasukkan segala
data berkaitan murid seperti biodata,
Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) dan kehadiran murid-murid.
Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM) KPM Online
Berikut dikongsikan maklumat berkaitan Aplikasi Pangkalan Data Murid untuk panduan guru dan kakitangan
sekolah dalam memastikan data murid dikemaskini.
Cara Login APDM Aplikasi Pangkalan Data Murid
Berikut adalah cara untuk mendaftar masuk ke Aplikasi Pangkalan Data Murid :-
- Sila layari Laman Web Aplikasi Pangkalan Data Murid KPM untuk mendaftar masuk
- Masukkan Id Pengguna iaitu kod sekolah menggunakan hanya huruf besar dan tanpa jarak.
- Kata
Laluan : ####### (dicadangkan agar pengguna menukar katalaluan yang
diberi oleh sistem (default password) selepas pertama kali login
menggunakan menu ‘Tukar Katalaluan’ sebagai langkah keselamatan data.
Fungsi Aplikasi Pangkalan Data Murid
Berikut dikongsikan fungsi-fungsi yang digunakan dalam Aplikasi Pangkalan Data Murid :-
FUNGSI APDM
|
FUNGSI | KETERANGAN |
eKehadiran |
- Pengguna
boleh mencatat kehadiran murid ke sekolah samada hadir, hadir tetapi
lewat, tidak hadir bersebab dan tidak hadir tanpa sebab.
- Memaparkan laporan kehadiran murid ke sekolah mengikut bulan dan tahun
|
Borang Maklumat Murid |
- Antara
maklumat yang diperlukan daripada murid adalah nama penuh, nombor my
kid, warganegara, kaum, agama, alamat, jenis bantuan yang diterima dan
lain-lain.
- Data ini membantu murid dalam melayakkan diri menerima bantuan kewangan dan lain-lain.
|
Untuk
makluman, aplikasi ini digunakan untuk pelbagai urusan lain berkaitan
maklumat murid di sekolah. Oleh Itu, berikut dikongsikan manual pengguna
yang disediakan oleh APDM bagi urusan-urusan yang berkaitan :-
- Manual Penetapan Subjek
- Manual Penetapan Subjek Dual Language Programme (DLP)
- Kemaskini Nombor Kad Pengenalan Murid
Untuk panduan yang lebih jelas, sila rujuk infografik berikut :-
i) Kemaskini No KP Murid Bukan Warga
ii) Kemaskini Maklumat Bantuan Murid
iii) Manual Padam Murid
Soalan Lazim (FAQ) Aplikasi Pangkalan Data Murid
Dibawah adalah soalan lazim mengenai Aplikasi Pangkalan Data Murid untuk rujukan :-
SOALAN LAZIM
|
ADMINISTRATOR APDM
|
Bagaimana
mahu mendaftar guru kelas yang baru atau menukar guru kelas / mendaftar
kelas baru atau mengemaskini nama kelas sediada? |
- Administrator
APDM sekolah boleh mendaftar guru kelas baru atau menukar guru kelas
sediada dengan menggunakan menu ‘Pendaftaran Kelas’.
- Klik menu ‘Tambah Kelas’ sekiranya kelas masih belum wujud.
- Klik menu ‘Kemaskini’ di kelas yang telah sediada sekiranya mahu mengemaskini / menukar guru kelas sediada.
- Klik menu ‘Kemaskini’ di hujung nama kelas yang telah sediada sekiranya mahu mengemaskini nama kelas tersebut.
- Apabila maklumat selesai dikemaskini klik menu ‘Kemaskini Maklumat Kelas’ untuk simpan makc
|
Bagaimana mahu padam/buang kelas sediada ? |
- Administrator sekolah boleh padam/buang kelas sediada dengan menggunakan menu ‘Pendaftaran Kelas’
- Sila
pastikan kelas yang hendak di padam/buang tiada murid di dalam kelas
tersebut kerana apabila kelas dipadam/buang, murid dalam kelas tersebut
juga akan turut terpadam/buang. Oleh itu sila kemaskini kelas
pelajar-pelajar ini melalui guru kelas menu ‘Data Murid’ dan ‘Kemaskini
Kelas’. Kemudian baru padam/buang kelas tersebut
|
Bila Administrator APDM sekolah perlu mengesahkan semua data murid? |
- Dalam
tempoh 1-7 haribulan setiap bulan. Selepas tarikh 7 haribulan, menu
pengesahan akan dihilangkan dan akan wujud semula pada tarikh 1
haribulan bulan berikutnya. Pemantauan akan dilakukakan oleh PPD, JPN
dan KPM untuk memastikan data murid yang terdapat dalam APDM adalah
terkini dan boleh digunakan oleh sistem KPM yang berkaitan dari masa ke
semasa.
|
Bagaimana maklumat sekolah boleh dikemaskini? |
- Administrator sekolah boleh membuat mengemaskini maklumat sekolah.
- Klik menu ‘Kemaskini’ di laman utama aplikasi.
- Apabila maklumat selesai dikemaskini klik menu ‘Kemaskini Maklumat Sekolah’ untuk simpan maklumat.
|
Bolehkan Admin APDM mendapatkan data murid sekolah saya ? |
- Ya
boleh. Klik menu ‘Data Murid’. Kemudahan muat turun boleh didapati
mengikut tahun / tingkatan. Sila klik ‘Muat Turun Excel’ di hujung nama
tahun / tingkatan berkenaan. Data murid dan ibubapa akan dimuat turun
kepada anda dalam format excel.
|
GURU KELAS
|
Bagaimana saya sebagai guru kelas mahu login ke dalam sistem APDM |
- Pastikan guru kelas telah didaftarkan oleh Aministrator APDM terlebih dahulu.
- Sila masukkan Id Pengguna : nokp guru (tanpa simbol sengkang @ dash. Contoh : 123456989123).
- KataLaluan : #### (dicadangkan agar pengguna menukar katalaluan yang diberi oleh sistem (default password) selepas pertama kali login menggunakan menu ‘Tukar Katalaluan’ sebagai langkah keselamatan data.
|
Bagaimana mahu mendaftar murid / tambah rekod murid kerana berpindah masuk atau rekod belum wujud? |
- Semak
sekiranya murid tersebut telah sediada dalam senarai murid kelas
tersebut, klik nama murid. Profile murid dan profile ibubapa murid boleh
dikemaskini.
- Sekiranya
murid tiada dalam senarai kelas klik ‘Daftar Murid” dan masukkan
identiti murid samada nokp, no sijil lahir, no passport atau tiada
dokumen.
- Klik ‘Kemaskini Maklumat’ apabila selesai mengemaskini maklumat.
|
Bagaimana mahu mengemaskini maklumat murid? |
- Sekiranya
murid tersebut telah sediada dalam senarai murid kelas tersebut, klik
nama murid. Profile murid dan profile ibubapa murid boleh dikemaskini.
- Sekiranya
murid tiada dalam senarai kelas klik ‘Daftar Murid” dan masukkan
identiti murid samada nokp, no sijil lahir, no passport atau tiada
dokumen.
- Klik ‘Kemaskini Maklumat’ apabila selesai mengemaskini maklumat.
|
Bagaimana mahu buang / padam rekod murid, kerana berpindah keluar atau rekod bertindih? |
- Semak nama murid dari dalam senarai murid kelas tersebut, klik ‘Padam’ di hujung nama murid tersebut.
- Pilih sebab rekod murid tersebut mahu dipadamkan dari senarai murid kelas anda.
- Apabila selesai memilih sebab padam, klik ‘Padam Murid’ untuk memadam rekod tersebut.
|
Bagaimana mahu tukar kelas murid kerana menyusunan semula kelas? |
- Semak nama murid dari dalam senarai murid kelas tersebut, klik ‘Kemaskini Kelas’ di hujung nama murid tersebut.
- Pilih kelas terkini murid tersebut dari pilihan kelas yang dipaparkan.
- Apabila selesai memilih kelas, klik ‘Kemaskini’ untuk tukar kelas murid dan ‘Batal’ untuk batalkan pilihan.
|
Untuk mendapatkan soalan lazim yang lengkap, sila layari pautan :-
FAQ
Maklumat Lanjut
Jika terdapat sebarang masalah, anda boleh menghubungi APDM pada:
- No Telefon: 03-88849415 / 9458
- E-mel: apdm.team@moe.gov.my
Diharap
perkongsian Login Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM) Online KPM dapat
membantu semua terutamanya guru dan kakitangan sekolah dalam memastikan
maklumat murid dikemaskini dengan tepat.
View Original Article