-->

Type something and hit enter

Translate


On
Contoh Karangan Keperihalan UPSR - Pekerjaan Bapa Saya

Setiap orang dewasa memerlukan pekerjaan. Dengan bekerja barulah seseorang memperolehi pendapatan untuk menyara kehidupan diri dan keluarganya. Terdapat beribu-ribu jenis pekerjaan. Ada pekerjaan yang ringan dan ada pula pekerjaan yang berat. Ada pekerjaan yang memerlukan daya otak dan ada pekerjaan yang memerlukan tenaga.

Bapa saya ialah seorang pekebun. Dia adalah seorang pekebun yang rajin. Setiap hari, bapa akan pergi ke kebunnya awal-awal pagi dan dia akan bekerja sehingga matahari terbenam.

Kebun bapa saya terletak kira-kira dua kilometer dari rumah saya. Oleh itu, bapa pergi ke kebunnya dengan menaiki motosikal. Kebun bapa saya agak besar. Oleh itu, bapa mengupah dua orang pekerja asing untuk membantu dia menguruskan kerja-kerja di kebun.

Di kebun bapa ditanam berbagai jenis sayur. Ada kubis, kacang bunds, tomato dan lobak putih. Sayur-sayuran bapa ditanam di atas batas. Setiap hari, bapa akan menyiram air dan mencabut rumput. Dia akan membubuh baja dua minggu sekali. Kadang-kadang, bapa saya akan menyembur racun serangga untuk membunuh serangga perosak.

Bila sayur-sayuran yang ditanam sudah besar, bapa akan memotongnya dan mengisikan sayur-sayuran tersebut ke dalam bakul atau kotak yang besar. Bapa akan menjual sayur-sayurannya kepada pemborong sayur.

Kerja berkebun amatlah berat dan pendapatannya tidak tentu. Ia bergantung kepada permintaan dan harga sayur-sayuran di pasaran. Walaupun bapa tidak mampu memberi kehidupan yang mewah kepada kami, namun kami tetap menyayangi bapa. Kami yhidup dengan bahagia.

Back to Top